8/15/07

فضفضة قلبى قلمى يبكى ويضحك


بيصعب عليا نفسى وانا موجوده لوحدى افضل افكر هوه احنا ليه كده ما احنا مش بنتكلم ونعمل بروباجندا ولا بنكتب تنفيس عن غضب هيفرقع بداخلنا قلوبنا بنكتب عشان حاملين هم قضيه ساعات قلمى اكلمه واقوله اكتب والله هتصدقونى انى بحس انه بيبكى هفضل اكلمه واقول ليه انت اللى باقى ليه ده انت صرختى فى غضبى وضحكتى فى فرحى نفسى اعمل حاجات كتير وبخاف على حاجات كتير مش مهم تكون بتاعتى بخاف على قلب غيرى يتكسر وبخاف على قلم غير يخلص حبره عشان كده باخد قلم احتياطى فى الامتحان لاء انا بتكلم جد ساعات بناجى ربنا وقوله ثبتنى وساعات بحس انى عاوزه اقول لكل واحده من اخواتى انى بحبكم فى الله سا عتها بفتح النت وبلغ خطابى لاحبابى وساعات ببقى بحس بناس وخايفه عليهم واخاف على خوفهم انى مكونش حاسه بقربهم وساعات ببكى على لحظة غضب لغير الله ولحظة ندم لشئ مش باقى ولحظة جرح لما اكون بكيت بدموع على حد ميستاهلش بس اعتقد انى دموعى بتبقى خوف من يوم هيتظلموا فيه زى ما ظلمونى صباح الخير يا بلدى وانا صغيره كنت بحب برنامج العلم والايمان ويجى مصطفى محمود يتكلم وابقى مستمتعه جدا حتى لو مش فاهمه وكنت بتخنق من صباح الخير يا مصر وانا رايحه المدرسه ولكن اجمل ايامى وانا فى المدرسه الواحد مكبرش اوى بس حاسس ان المسئوليه كبرت وبشيل هم كل واحد مطنش او منفض زى ما بنقول للحياه وماشى فى طريق واحد مش عارف نهاية لينحرف ليعبد ربنا من غير نهضه والبلد مش مساعده وحاجات كتير واهانة ظباط لمدنيين واكل اموال الناس والرشاوى وحاجات كتيربس برده من ضمن كلامى امى دى بقى احن شخصيه فى حياتى فى كلامها فى ابتسامتها ويوم لما تضحك من موقف يكون بسببى بطير من الفرحه وطيبة قلبها وخوفها وسؤالها وحكمتها وكرامها وافعالها وفى كل حاجه وده خلانى بحب اى ام مسلمه اول ما اسمع كلمة ام بتذكر امى فورا واحن ليها وماما بتضايق جدا لو قبلنا رجليها بتضايق بالرغم من ان انا شيفاها عادى وان احنا مش هنيجى ربع فى المائه من تعامل الصحابه لامهاتهم وان انا مازلت اكرر لست ملاكا وانى 100 على 100 فى طاعة الوالدين اكيد لينا اخطاء بحب ماما جدا ربنا يبلغنى رضاها وبحب الصحبه اللى انا موجوده معاها والتألف اللى ما بينا والاناشيد اللى بننشدها والكلام عن ربنا صلاة الجماعه ولما نقول انى احبك فى الله بجد حياه تانيه وده اللى مهون عليه انى لسه فى خير وبنات وشباب عاقلين وان لسه البلد دى جواها قلوب عامره بذكر الله انا عارفه دوشة اللى هيقرء التدوينه دى بالرغم ان عندى كلام كتير بس كفايه كده واقبلوا منى فضفضتى واللى مش هيقبلها مليش دعوه هيقبلها وهدعيلوا دعوه لله اى خدمه محدش يتكسف اقرء وعادى يعنى متتكسفوش اطلبوا شاى قهوه موجودين بس لازم تقروا التدوينه

No comments: